Saturday, December 2, 2006

تعليقا على خبر القبض على عصابة المتسولين

السلام عليكم
بجد مش عارف أبتدى كلامى أزاى وبأيه , غلطتى وغلطتكم كأفراد ولا غلطة المجتمع ككل ولا غلطة الحكومة وجهاز الشرطة بالذات ولامين بالظبط؟
لما يكون عايش بيننا أطفال متسولون وكمان مجرمون بس مش إجرام عادى سرقة ونشل ونهب لأ كمان هتك عرض وإغتصاب
أزاى ده يحصل فى بلدنا مش عارف إجابة واضحة؟
وكل يوم أخبار جديدة والحل أيه؟ فكروا معايا الأول دى غلطة مين وأزاى نحاسبه وكمان نمنع حدوثها مرة أخرى
دى مؤشر خطير لما آل إليه حالنا.... فيه حد هيقول وأنا مالى أنا الحمد لله ماليش أولاد ولا أطفال فى الشارع, باقولوا لأ أنت ليك حد فى الشارع موجود ممكن بنتك او أبنك أختك أو امك زوجتك أو زميلتك أبوك أو أخوك أكيد هيمشى فى الشارع مرة أكيد وهيقابل حد من الأطفال ديه
والأكيد أنى الأطفال دى هتطلب منه حاجة فى أول مرة ومع مرور الوقت هيتزعوا منه الحاجة دى بعد كده... هو ده التطور
علشان كده لازم يبقى فيه دور ليا وليك فى حل هذه الأزمة ومحاسبة كل المخطئين
أنا شايف أنى دورى أنا على الأقل توعية الناس بمدى خطورة هذا الوضع وتانى حاجة أشارك على حسب مقدرتى سواء بالتعاون مع الحكومة او الجمعيات الأهلية فى رعاية هؤلاء الأولاد والبنات وأخيرا توعية الآباء والأمهات اللى عاملين زى الأرانب ويجيبوا عيال وفى الآخر ولا بيعرفوا يربوهم ولا يعلموهم
تصدقوا أنى معظم الإعلانات الطبية دلوقتى فى القنوات العربية بالذات عن علاج مش عارف أيه لعلاج العقم والضعف الجنسى وزيادة القدرة على الإنجاب
زى مايكون خلاص خلصنا كل حاجة وقاعدين نفكر أزاى نستمتع .. بس ده نتيجة كبت الناس
الراجل مش عارف يعبر عن نفسه بحرية فى أى مكان فى الشارع أو الشغل يقوم معبر عنه فى بيته سواء بمعاملة زوجته معاملة سيئة أو الزعيق أو الشخط وكمان العيال الكتير زى مايكون متجوز أرنبة
والست مكبوتة فى الشارع وفى البيت تقوم مطلعة كل العقد بتاعتها على الخدامة والأولاد والجيران وهكذا كل المجتمع

عاوزين حرية ....حرية حرية حرية فى كل شىء وأى شىء
وسيبوا الناس تتعامل على راحتها هتلاقوا الناس برده بتتعامل بمنطق وحساب كفاية سلطة أنا اللى أعرف والباقى مابيفهموش أنا اللى عارف مصلحة البلد
كفاية بقى

No comments: