Monday, January 15, 2007

رثاء 2

السلام عليكم
أكتب هذا البلوج وأنا جالس فى قسم علم الحشرات أكتبه ومن خلفى مكتب أستاذى وصديقى الدكتور عصام, لا أعنى بخلفى انى قد نسيت أستاذى وأخى بل بسبب وضعية الكومبيوتر
بس أنا خايف قوى وخايف جدا أنى فى يوم من الأيام يتحول أخويا عصام لمجرد ذكرى عابرة, الناس مختلفة هنا حاسس أنى بدأت أشوف القسم بعيون تانية , يعنى ممكن تقولوا نظرا لوجوده السابق دائما, وانا جاى كنت بابص للقسم نظرة إعجاب وفخر وماكنتش بلاحظ عيوب الناس, لكن دلوقتى بقيت متحفز أشوفهم واراقبهم مافيش حاجة تشدنى للقسم, وأنا جاى دايما كنت هلاقى عنده حاجة جميلة هلاقى معلومة هلاقى نصيحة هلاقى أصدقاء,
أكيد فى أساتذة تانيين أثروا فى شخصيتى لكن ليس بمنطق الصديق والأخ كما عصام
عصام درويش .... الله يرحمك حاسس أنى قصرت معاك كتيييييير كنت دائما أنت بتسمعلى وتفكر معايا ليا , عمرى ماسمعتلك ولا سمعت مشاكلك ولا فكرت معاك فى حاجة ليك....مش عارف ليه ممكن كنت خائف على علاقتى بك لو قولت رأى يزعلك وممكن ماكنتش مصدق أنى أحنا أصدقاء وأخوات مش عارف بس أناقصرت معاك كتييير قوى
سامحنى ياعصام ياصديقى ربنا يرحمك رحمة واسعة, هافتكرك وأنت آخر مرة بتكلمنى على شغلى وكمان لأول مرة بعد فترة كبيرة كنت بتأكد أنى لازم أتجوز وأعمل اسرة كنت مخلص فى نصيحتك,,,ياصديقى والله كنت باستخير ربنا أكلمك ولا لأ , وأحكيلك عن الإنسانة اللى عاوز أتقدم ليها وكان رأيك أكيد هايفيدنى .... وللأسف لم يسعفنى القدر ,,,ربنا يرحمك
إن شاء الله هاخد بنصيحتك وهاركز فى الشغل وهاتفوق وكمان هابنى أسرة وربنا يرزقنى أبن وأسميه عصام ...ربنا يرحمك يارب
مش هنساك وهافضل فاكرك وهتفضل فى بالى وربنا يعيننى على رد الجميل لك
فاكر لما كنت باقولك وباقول لزملائنا أنى أنا متفائل وأنى هيحصل حاجة فى بلدنا خير وكنت كل مايحصل حاجة تسألنى انت متفائل أزاى؟برده باقولك انا متفائل...عارف ليه ابسط مثال أنى كان فيه واحد فى مصرزيك وأكيد فيه كتيير مثلك, آثروا فى ناس كتييير وسيظل تأثيرهم
يرحمك الله ياأخى
ربنا يرحمك

No comments: