Monday, January 8, 2007

حوار مع الرئيس

السلام عليكم
أنا مريت بموقف غريب جدا حلمت حلم غريب جدا, مش عارف ليه بس المهم أنى ماكنتش واكل جامد ولا حاجة , بس قمت من الحلم تعبان جدا لدرجة أنى ممكن يكون لتانى مرة أحس انى قلبى تعبان جدا
الحلم كان ملخصه حوار مع الرئيس بس طبعا أحتفظ لنفسى بأسرار اللقاء ولكن هاتكلم معاكم دلوقتى لو تخيلت فعلا أنى هاكلم الرئيس وسأجرى معاه مقابلة
أنا كنت هاكلمه فى وضع الناس الفقيرة ووضعهم وكنت هاعرض عليه بعض من أفكارى لحل مشاكلهم وكنت هسأله سؤال صريح ليه القطاع الخاص أو بمعنى تانى رجل الأعمال لما يمسك شركة أو مؤسسة بتنجح على الرغم أنى الحكومة كانت مسكاها قبل كده , يعنى كنت هأقوله من الآخر العيب عيب إدارة عليا يعنى حل مشاكل الناس دى فى الإدارة العليا
ثانيا كنت هاتكلم معاه فى الوضع السياسى الراهن والتعديلات الدستورية المقترحة وكيف أنى الل بيطنطنوا وبيزفوا التعديلات مع أى فشل سوف يحملوا الرئيس كل المسئولية وسيتركوه يعنى برده من الآخر كنت هاحذره من البطانة وشلة المنتفعين المحيطة به
دولت موضوعان كنت هاكلمه فيهم أكيد فيه حاجات تانية بس ده كان بلوج سريع
الحلم بأه كانت فيه دلالات جامده بنت جميله جدا جدا كانت فى مقام أختى وكنت بدافع عنها وعن الرئيس ضد بعض من الشعب حاولوا الإعتداء عليها وعليه
برده كان فيه واحد فقير محمول على محفة بس كان بيتألم والناس شايله
كان فيه امن مركزى وعساكر بيتفرجوا على الناس وهما بيحاولوا يمسكوا أختى فى الحلم وأنا بدافع عنها وباصرخ فيهم علشان يساعدونى
أخويا الكبير كان معايا فى جزء من الحلم وأخويا التانى جيه فى الجزء التانى
ظلام وناس بتتجسس على حوارى مع الرئيس وبعد كده روحنا القصر الرئاسى
آخر حاجة الملاحظ طوال الحلم أنى كنت بانصح الرئيس نصيحة من القلب وكان بمثابة والدى اللى ماشفتهوش من زمان وكمان كنت خايف عليه جدا وكمان أختى الجميلة جدا اللى كنت بدافع عنه وعنها
حاجة غريبة
سلام

2 comments:

Anonymous said...

ابقى أتغطى كويس قبل ما تنام
و بطل تلعب بلكبريت علشان ان عارف عواقب ده ايه :D

Anonymous said...

هي الأخت الجميلة دي بتاعت فرج برضك؟