Thursday, March 15, 2007

أحداث الأمس

السلام عليكم
مش عارف أقول أيه او ايه اللى حصل امبارح ده كان مهزلة بكل المقاييس, إهانة لى وإهانة لكم ولكل مواطن شريف,أنا لم أتألم جسديا علشان ببساطة م أضربت بس لأول مرة أتألم نفسيا جدا جدا جدا
هأقولكم القصة فى لقطات:
اولا أرتديت بدلة كاملة إحتفالا بهذه المناسبة لدرجة انى زملائى لما شافونى قالولى رايح فرح النهاردة قولتلهم أيوه رايح فرح مصر
ثانيا كنت مشبع بكل أحلام الطفل الصغير اللى بيتعلق بماما قبل ماتسافر وبيحازل يخليها تقعد لكن فى حد يجبرها تمشى , ده كان شعورى أنا رايح لمصر أقف جنبها علشان أمنع المغتصبين أنهم يعتدوا عليها فى صورة التعديلات
ثالثا روحت محل الورد فى طلعت حرب صليت العصر وطلبت منه ورد , قالى عاوز كام ورده قولتلوا 50 الراجل أتخض قالى انت شغال فى شركة سياحة قولتله لأ, أنا مصرى جايب الورد ده علشان اشكر الظباط والعساكر على الشهيد محمد المتاتنى والمجند محمد خلف اللى رفض يقف أمام سفارة إسرائيل, وقولهم هو ده النموذج اللى عاوزينه لظابط الشرطة, بتاع الورد بيسألنى انت من أنهى حزب قولتله انا مصرى والله العظيم مش تبع اى حزب انا مع كل واحد عاوز يصلح
رابعا أخدت الورد ولأول مرة فى حياتى أجيب ورد , تخيلوا واحد ماشى بحوالى 60 وردة الوان مختلفة فى 5 بوكيهات ولابس زى رسمى كامل, كنت ماشى حاسس الناس بتقول مين الأهبل اللى جايب الورد ده كله
خامسا وأنا رايح أقعد على القهوة لاقيت الدكتور القزاز قبل المظاهرة بنصف ساعة والامن بتحرش بيه لغاية لما عرفت أنهم قبضوا عليه, روحت قعدت النصف ساعة دى على القهوة جاءت الساعة 5 قمت من القهوة, وانا خارج الامن رفض يعدى باقى الناس من المرور من طلعت حرب بس عدونى انا قالوا ده فرفور عبيط بتاع ورد وبنات
سادسا عديت منهم قابلت محمد الأشقر واتنين من كفاية شافوا الورد أتفاجئوا وقالولى أيه ده شرحتلهم الموقف ..قالولى مش هيفهموا وقد كان
سابعا الامن من مرتدى الزى المدنى حاوطنى انا وعيد وفتحى واحمد والأشقر بس الأشقر عرف يفلت بدأوا يتحرشوا بنا, خدونا لممر مسدود قدام مناقيش اللى فى طلعت حرب وأحتجزونا فى عمارة
, ثامنا فى هذه الاثناء الامن تعامل معى بهدوء شويه أفتكرونى عضو نيابة وتم إحتجازنا فى العمارة, طبعا بحب أشكر زملائىاللى كانوا أول من أبلغتهم بإحتجازى لإعلام أهلى ولكى يتابعونى ...متأسف أنى فزعتهم وشكرا لوقوفهم بجانبى
تاسعا طلعنا لغاية الدور الأخير للعمارة وقعدنا حوالى 8 ادوار فتحى رفض يطلع معانا فتم القبض عليه, الامن طلع يدور علينا من صربعته طلع 3 ادوار ونزل قال للظابط مافيش حد
عاشرا قعدنا حوالى ساعة انا وعيد وأحمد وبعدين السكان بدأوا ينزلوا نزلنا وراهم بس شكلنا كان زى الحرامية, وخدناها فى حوالى 100 خطوة طلعنا منها على مقر حزب التجمع
أحد عشر طلعت جبان وندل وسبتهم ومشيت وروحت
أثنى عشر أتجرحت نفسيا وتعبان قوى من الموقف بتاع الامن وكمان موقفى الشخصى انى هربت
ثالث عشر عرفت بعد كده انى أتقبض على اللى كانوا معايا بعد كده ماعدا عيد
رابع عشر قابلت ظابط فى الجامع برتبة لواء وملازم سلمت على الملازم وقولتله باشكرك علىى اللى قدمتوه وده النموذج اللى عاوزينه فى الظباط مش عاوزين النماذج السيئة وبلغ كلامى ده لكل زملائك بس فيه ملاحظة انا كنت باشكركم لكن أتهنت وأتهزقت فى ميدان التحرير
خامس عشر قابلت زملاء ليا الساعة 8 مساءا كنت تعبان جدا سمعوا منى ألفاظ لأول مرة فى حياتى أقولها وكانت سهرة نكد مش خروجة للترويح بعد عناء أسبوع, وقالولى أنت النهاردة فيك حاجة غلط أو ده بسبب السفر..متأسف جدا ليهم
أخيرا على موقع الإخوان كتابين أنى فيه حد من الإخوان كان بيوزع ورد على الظباط وتم إعتقاله...أولا باحترم الإخوان جدا على تنظيمهم بس أنا مختلف معاهم فكريا وفى طريقة التعامل...علشان كده انا مصرى مش إخوان او أى تجمع او حزب آخر..لكنى ضد التوريث ومع الإصلاح
ثانيا ممكن يكون يقصدوا حد من الشباب اللى خد منى البوكيهات علشان يوزعها على الظباط وربنا يفك حبس كل المحبوسين
يارب النية الصادقة
اللهم إنى استعيذ بك من كل عمل قصدت به وجهك وخالطنى فيه غيرك

No comments: